Van & Poika Kuljetuspalvelut

Van & Poika Oy on pääkaupunkiseudulla toimiva kuljetuspalveluyritys. Rantalainen aloitti yrityksen tilitoimistona alkuvuodesta 2017 vastaten kirjanpidosta sekä palkanlaskennasta. Toimiva yhteistyö tilitoimiston kanssa on Van & Poika Oy:lle tärkeää, ja Rantalainen on onnistunut ottamaan haltuun hankalatkin tilanteet.

Haaste

Van & Poika vaihtoi toiminnanohjausjärjestelmää ja sitä kautta tuli ajankohtaiseksi uuden tilitoimiston löytäminen. Yritys etsi taloushallinnon kumppania, jolta löytyisi historiaa menestyksekkäästä kirjanpidosta.

Ratkaisu

Rantalaisesta Van & Poika sai taloushallinnon kumppanin, jolla on pitkä historia erikokoisten yritysten taloushallinnosta. Van & Poika Oy:n väki on voinut keskittyä omaan toimintaansa ja luottaa Rantalaisen ammattitaitoon talousasioissa.

Rehellistä ja toimivaa palvelua ammattitaidolla

Van & Poika Oy:n Teemu Vannesluoma toimii tällä hetkellä perheyrityksen toimitusjohtajana sekä kuljetusyrittäjänä kolmannessa polvessa. Yritys on keskittynyt jakeluun, ja sen tyypillisiä asiakkaita ovat muun muassa Kaukokiito, DB Schenker sekä Sol Pesulapalvelut. Jakeluautoja on yhteensä 47 ja omia kuljettajia noin 50. Välillisesti yritys työllistää kuitenkin yhteensä noin 100 henkilöä.

– Olemme pitkän linjan perheyritys, joka on perustettu vuonna 1979. Silloin pappani ja isäni laittoivat pystyyn osakeyhtiön, Vannesluoma kertoo.

– Emme hae mitään pikavoittoja, vaan pyrimme palvelemaan niin kuin asiakas haluaa. Haluamme tarjota luotettavaa kuljetuspalvelua ja yritämme luvata vain sellaisia asioita, jotka pystymme myös pitämään, Vannesluoma jatkaa.

Selkeä suunnitelma ja menestyksekäs historia vakuuttivat

Yhteistyö Rantalaisen ja Van & Poika Oy:n välillä alkoi alkuvuodesta 2017. Van & Poika Oy vaihtoi toiminnanohjausjärjestelmänsä, jonka myötä piti myös aiempi taloushallinnon järjestelmä vaihtaa Netvisoriin. Vaihdoksen yhteydessä päätettiin vaihtaa taloushallinnon järjestelmän lisäksi tilitoimisto. Uudeksi tilitoimistoksi valikoitui Rantalainen.

– Kysyimme Netvisorilta vinkkejä hyvistä tilitoimistoista ja he antoivat meille muutaman vinkin. Yksi heidän ehdottamistaan toimistoista oli Rantalainen, Vannesluoma muistelee.

– Istuimme kaikkien Netvisorin ehdottamien toimistojen kanssa alas. Rantalaisella oli mielestäni selkeimmät ajatukset ja suunnitelma siitä, miten taloushallintoamme voitaisiin kehittää ja saada siitä enemmän hyötyjä irti. Rantalaisella oli takanaan myös pitkä historia menestyksekkäästä kirjanpidosta, Vannesluoma perustelee valintaa.

“Tilanteeseen nähden Rantalainen suoriutui äärimmäisen hyvin ja tarttui haasteeseen innolla”

Yhteistyö ei alkanut kaikkein helpoimmista lähtökohdista. Rantalainen joutui tulikokeeseen tilikauden loppupuolella joutuessaan tekemään heti tilinpäätöksen.

– Olimme aluksi suunnitelleet, että Rantalaisella olisi kahdesta kolmeen kuukauteen aikaa valmistautua, mutta he joutuivatkin tekemään edellisen tilinpäätöksemme ja kaiken muunkin jo heti helmikuusta alkaen, Vannesluoma sanoo.

– Rantalainen osoittautui hyväksi – yksikään maksu ei ole ollut myöhässä ja kaikki on hoitunut ajallaan. Tilanteeseen nähden Rantalainen suoriutui äärimmäisen hyvin ja tarttui haasteeseen innolla, Vannesluoma kiittelee.

Varsinaisen tilitoimistoyhteistyön lisäksi tekevät Van & Poika Oy ja Rantalainen myös markkinointiyhteistyötä. Markkinointiyhteistyöhön kuuluvat Van & Poika Oy:n kuorma-autot, joihin on teipattu Rantalaisen logo.

”Olemme voineet luottaa Rantalaisen henkilöstön ammattitaitoon. Minun ei ole tarvinnut kiinnittää itse huomiota kaikkiin nyansseihin, kun toisessa päässä on ammattilainen töissä.  Palvelu on ollut juuri sellaista, mitä taloushallinnon kumppanilta haluammekin.” – Toimitusjohtaja Teemu Vannesluoma

“Olemme voineet luottaa heidän ammattitaitoonsa”

Vielä tuoreen ja suhteellisen lyhytaikaisen yhteistyön aikana on Vannesluoman mukaan ehditty ottaa isoja harppauksia. Yhteisiä toimintatapoja ollaan opeteltu puolin ja toisin. Van & Poika Oy:lle on tärkeää, että he voivat luottaa siihen, että kaikki on kunnossa. Realistinen, rehellinen ja läpinäkyvä toiminta on yritykselle elinehto.

– Kirjanpitomme on oltava kunnossa just eikä melkein. Rantalaisen kanssa on mennyt tähän mennessä todella hyvin. Luotto siihen, että kaikki on kunnossa, on suuri, Vannesluoma painottaa.

– Rantalaisella ollaan joustavia ja tehdään töitä sen eteen, että homma toimisi. Jos on ollut ongelmia, niin apua on tullut. On ollut asioita ja toimintatapoja, joita me olemme ihmetelleet ja kyseenalaistaneet suureenkin ääneen, mutta he ovat myös osanneet perustella hyvin, että miksi näin ja tarjonneet vaihtoehtoja. Tämä on tuonut lisäarvoa, Vannesluoma kiittelee.

– Olemme voineet luottaa heidän ammattitaitoonsa. Minun ei ole tarvinnut kiinnittää itse huomiota kaikkiin nyansseihin, kun toisessa päässä on ammattilainen töissä. Saamme heiltä rehellistä ja toimivaa palvelua. Palvelu on ollut juuri sellaista, mitä taloushallinnon kumppanilta haluammekin, Vannesluoma päättää.

www.autovan.fi

(Julkaistu 26.6.2017, kuvassa vasemmalta Rantalaisen liiketoimintajohtaja Jussi Ala-Risku, markkinointikoordinaattori Maria Murtoniemi, taloushallinnon asiantuntija Tanya Tapaila, kuvassa oikealta Van & Pojan Eija Vannesluoma ja Teemu Vannesluoma.)