Regeringen har föreslagit flera ändringar i mervärdesskattesatserna. Den viktigaste ändringen är höjningen av den allmänna skattesatsen till 25,5 %, eftersom den gäller nästan alla och avses träda i kraft mycket snabbt, redan den 1 september 2024. Före sommarsemestrarna är det därför bra att säkerställa att man är beredd på höstens ändringar.
I den här artikeln berättar vi om de viktigaste ändringarna som gäller momssatserna och tidtabellen för dem samt ger tips för att hantera förändringen. Artikeln utgår ifrån att lagen om höjning av den allmänna skattesatsen träder i kraft den 1 september 2024 i enlighet med regeringens proposition.
De viktigaste ändringarna i skattesatserna och deras tidtabell
- Den allmänna skattesatsen höjs från 24 % till 25,5 %. Ändringen avses träda i kraft den 1 september 2024.
- Framöver tillämpas den sänkta skattesatsen för livsmedel på 14 % inte längre på sötsaker och choklad, utan de överförs till den allmänna skattesatsen. Ändringen träder sannolikt i kraft först år 2025.
- Största delen av nyttigheterna som omfattas av den sänkta skattesatsen på 10 % kommer framöver att ha skattesatsen 14 %. Skattesatsen på 10 % ska i fortsättningen tillämpas endast på försäljning av dagstidningar och tidskrifter. Ändringen träder sannolikt i kraft först år 2025.
- Man planerar att sänka mervärdesskatten för inkontinensskydd, mensskydd och blöjor till 14 %. Ändringen träder sannolikt i kraft först år 2025.
Innan de ändrade skattesatserna träder i kraft krävs ännu officiella regeringspropositioner och riksdagens godkännande av ändringarna. Regeringens proposition RP 61/2024 rd om höjning av den allmänna skattesatsen lämnades till riksdagen den 30 maj 2024, men när denna artikel publiceras har riksdagen inte ännu antagit lagändringen.
Undvik de vanligaste misstagen i samband med att den allmänna skattesatsen ändras
Prestationsprincipen tillämpas
Vid ikraftträdandet av ändringen av skattesatsen tillämpas i regel prestationsprincipen. Med tanke på försäljningen uppstår således skyldigheten att betala skatt exempelvis när den sålda varan har levererats eller tjänsten har genomförts eller ett vederlag eller en del av det har influtit före varan har levererats eller tjänsten har genomförts. Samma principer är tillämpliga även vid allokeringen av köp.
I samband med ändringen av skattesatsen är det viktigt att komma ihåg att faktureringsprincipen inte kan tillämpas, utan mervärdesskattesatsen fastställs enligt prestationsprincipen.
T.ex. A Ab genomför i augusti 2024 en grundläggande reparation av en byggnad, som köparen tar emot och betalar i september 2024. Eftersom tjänsten anses ha genomförts först när den tas emot, dvs. i september 2024, så tillämpas den nya skattesatsen 25,5 % på försäljningen.
Var noggrann med förskottsbetalningar
I samband med ändringen av skattesatsen uppstår det sannolikt flest fel och svårtolkade situationer i behandlingen av förskottsbetalningar, och därför lönar det sig att undvika sådana i den omedelbara närheten av ändringen av skattesatsen. Förskottsbetalningar omfattas nämligen av en separat bestämmelse, enligt vilken det avgörande med tanke på allokeringen av försäljningen är inflytandet av förskottsbetalningen. I fråga om köp är betalningen av förskottsbetalningen det avgörande.
På förskottsbetalningar tillämpas därmed den lägre skattesatsen oavsett när varan levereras eller tjänsten genomförs, om förskottsbetalningen har betalats till säljaren före den 1 september 2024. Om dock betalningen inflyter först efter att den nya skattesatsen har trätt i kraft ska skattesatsen 25,5 % tillämpas. Vid debitering av förskottsbetalningar kan det i praktiken vara möjligt att man måste dela upp försäljningen under olika skattesatser beroende på när betalningen har influtit.
T.ex. A Ab säljer en maskin till B Ab. Maskinen levereras i september 2024. A Ab har tagit emot hälften av köpepriset av B Ab som förskottsbetalning i augusti 2024 och B Ab betalar resten av köpepriset den månad som maskinen levereras, i september 2024.
På försäljningen tillämpas skattesatsen 24 % till den del betalningen har influtit före den 1 september 2024. Till den del betalningen inflyter först i september 2024 betalar man 25,5 % mervärdesskatt på försäljningen.
Vid avbetalningsköp bestäms skattesatsen på basis av överlåtelsetidpunkten för varan
Vid avbetalningsköp betalas vederlaget för varan till säljaren i flera rater, men skyldigheten att betala mervärdesskatt uppstår när varan överlämnas till köparen. Detta innebär i praktiken att den lägre skattesatsen på 24 % kan bli tillämplig på hela försäljningen, även om betalningarna uppstår först efter lagändringen.
T.ex. A Ab säljer till personen X en tvättmaskin som avbetalningsköp och överlämnar den till X i augusti 2024. Avbetalningarna inflyter till säljaren först efter lagändringen, i slutet av 2024. På försäljningen tillämpas skattesatsen 24 %, eftersom varan har överlämnats till köparen redan i augusti, före lagändringen.
Gemenskapsinternt förvärv allokeras huvudsakligen till månaden efter den månad som varan levererats
I samband med ändringen av skattesatsen tillämpas på gemenskapsinternt förvärv en undantagsbestämmelse, som grundar sig på allmänna principer om tidsmässig allokering av gemenskapsinterna förvärv. Detta innebär att gemenskapsinternt förvärv av en vara i regel allokeras till kalendermånaden efter månaden som varan levererats, om inte fakturan tagits emot redan den månad som varan levererats, varvid det gemenskapsinterna förvärvet allokeras redan till leveransmånaden. Om fakturan dock har tagits emot redan före leveransmånaden så allokeras förvärvet först till kalendermånaden efter leveransmånaden. I fråga om gemenskapsinternt förvärv påverkar förskottsbetalningar inte den tidsmässiga allokeringen.
T.ex. A Ab köper reservdelar från X GmbH i Tyskland. Varan levereras från Tyskland till Finland i augusti 2024 och X GmbH fakturerar A Ab redan i juli 2024.
Det gemenskapsinterna förvärvet allokeras till september 2024, varvid skattesatsen 25,5 % tillämpas på förvärvet.
Saker som ska beaktas på grund av ändringen
På grund av ändringen av skattesatserna lönar det sig för företagen att utreda och beakta ändringarnas konsekvenser bland annat för följande:
- System – Vilka ändringar måste man göra i systemen?
- Interna anvisningar – Behöver man uppdatera de interna anvisningarna eller ordna utbildning för personalen?
- Avtal och fakturamallar – Vilka uppdateringar måste man göra i de färdiga mallarna?
- Hantering av halvfärdiga projekt – Vad har man bestämt om mervärdesskatten i avtalen? Måste avtalen uppdateras?
- Returnering och kompensation under övergångstiden – Hur fungerar momsbehandlingen i dessa situationer?
- Prissättning – Hur påverkar ändringen prissättningen?
- Skattesatsen för sötsaker – Inom livsmedelsbranschen måste man avgöra till vilken del sötsaks- och chokladprodukter överförs till den allmänna skattesatsen.
Rantalainens tjänster
Rantalainens experter på mervärdesbeskattning hjälper gärna med att kartlägga konsekvenserna av ändringarna av skattesatserna och med utredningen av svårtolkade situationer. Kontakta oss, så kan vi tillsammans säkerställa att förfarandena är de rätta och undvika eventuella fel i ditt företags mervärdesbeskattning.
Rantalainens skattetjänster