Markus Tuovinen

Vem?

Markus Tuovinen arbetar som redovisningskonsult på Rantalainens kontor i Tammerfors.

3 bästa saker på jobbet:

  • Fantastiska och intressanta kunder
  • Mångsidiga och lagom utmanande arbetsuppgifter
  • Stödjande kollegor

Det bästa med Rantalainen:

Förmåner och möjligheter till karriär- och kompetensutveckling som en stor koncern erbjuder.

Markus Tuovinen jobbar som redovisningskonsult på Rantalainens kontor i Tammerfors. Han är tradenom och har jobbat i branschen i över 15 år, varav 5 år på Rantalainen.

Markus kom till Rantalainen från en mindre bokföringsbyrå i samband med företagsförvärv och han upplever att det fanns många fördelar med att bli en del av en stor koncern.

“Jag ville uppleva hur det är att jobba på en större redovisningsbyrå. Jag längtade efter nya utmaningar och möjligheter att lära mig mer och utveckla min kompetens ännu mer. Hos Rantalainen har allt detta gått i uppfyllelse och jag har varit mycket nöjd.”

Mångsidiga möjligheter till kompetensutveckling

Markus kompetens har utvecklats genom utbildningar och mångsidiga arbetsuppgifter som erbjuds hos Rantalainen.

“Jag har fått ännu mer utmanande och mångsidiga arbetsuppgifter, vilket har lett till att min kompetens har utvecklats betydligt. Dessutom har Rantalainen omfattande utbildningsmöjligheter och kunniga kollegor som har bidragit till det. Hos Rantalainen har också min programvarukompetens utvecklats avsevärt.”

Rantalainen uppmuntrar sina anställda till kompetensutveckling och för Markus har stödet från chefen spelat en viktig roll.

“Min chef har uppmuntrat mig att ta mig an nya och mer utmanande uppgifter och delta i utbildningar. Det är jag väldigt tacksam för!”

Under sin tid på Rantalainen har Markus också avlagt EBR-examen.

“Att slutföra EBR var ett långsiktigt mål för mig och jag slutförde det strax efter att jag började jobba på Rantalainen. Rantalainen stödde mig i att ta EBR-examen genom att erbjuda en preparandkurs, det är jag tacksam för.”

Delaktig i kundernas framgång

 Markus har många typer av kunder från olika branscher.

“Jag har en bred kundkrets från många branscher och har både större och mindre kunder. Jag har speciellt många kunder från fastighetsbranschen och därför har jag blivit mer bekant med den branschen.”

Markus har många långvariga kunder som han har gjort bokföring för i många år.

“Jag har flera kundrelationer som har varat sedan början av min karriär. Det har varit fantastiskt att få följa mina kunders utveckling från en liten aktör till ett betydande företag och att få vara med i alla skeden av företagets livscykel – och att fortfarande vara delaktig i den. Det är fint att se kunder lyckas och få framgångar. Det ger mig glädje och det är en av de bästa delarna av det här jobbet.”

Markus får ofta beröm och positiv feedback från sina kunder.

“Jag har fått positiv feedback från kunder på mitt initiativ för råd, aktivitet, flexibilitet och allmän omtanke. Jag tycker också att en av den bästa feedbacken är långsiktiga och nära kundrelationer.”

Betydelsen av kundarbete blir ännu viktigare

Markus har varit i branschen länge och märkt att arbetet som redovisningskonsult har blivit mer kundorienterat under de senaste åren.

“Jag upplever att kommunikationen med kunden har ökat och dess betydelse har blivit mer uttalad. Jag tycker att det är bra. Utöver bokslutsmöten och preliminära bokslutsmöten hålls exempelvis utvecklingsmöten med många kunder. Även andra möten bokas nuförtiden med lägre tröskel.”

För Markus är en av de bästa delarna av hans jobb diskussionerna han har med kunderna.

“Jag tycker om att jobba med kunder och kommunicera med kunder eftersom jag får ha så intressanta samtal med dem. I det här arbetet är det viktigt att vara genuint intresserad av kundernas verksamhet och företaget.”

Betydelsen av personlig service och att skapa mervärde kommer också att öka i takt med att arbetssätten blir alltmer digitala.

“Med digitalisering och artificiell intelligens kommer vissa rutinuppgifter att minska eller påskyndas, vilket innebär att det kommer att finnas mer tid att skapa värde för och hålla kontakt med kunderna. Det gör arbetet ännu mer intressant. Jag strävar efter att skapa mervärde för mina kunder bland annat genom att ge råd på eget initiativ och genom att ta upp aktuella frågor om företagets ekonomi som stöd för beslutsfattandet.”

Det bästa med Rantalainen är kollegor, utvecklingsmöjligheter och fördelarna med en stor koncern

“Det bästa med Rantalainen är de intressanta arbetsuppgifterna, den genuina möjligheten att utvecklas och avancera i karriären och naturligtvis uppmuntrande kollegor.”

Dessutom är Markus tacksam för de förmåner som Rantalainen erbjuder.

“Rantalainen har ett brett och omfattande utbildningsutbud: det finns både interna och externa utbildningar, till exempel via Eduhouse. Epassi är en riktigt trevlig förmån och jag har använt den till bland annat tennispass och ishockeybiljetter.”

Det egna teamet och kollegorna är också en viktig del av trivseln på jobbet.

“Jag gillar vårt team, vi har mycket mångsidig kompetens och vi är alltid redo att hjälpa varandra. Mina kollegor är uppmuntrande och vi stöttar varandra.”

Markus föredrar att arbeta på kontoret och jobbar endast sällan på distans. Några av teammedlemmarna arbetar på kontoret och några på distans, så de håller kontakten främst via Teams. Varannan vecka är det ett gemensamt teammöte och ibland hålls det på kontoret med hela teamet. Utöver möten hålls regelbundet mer informella teamdagar.

“Vi har haft gemensamma frukostar på kontoret, spelat padel, gått på bio, klättrat, gått på skjutbanan och ätit middag tillsammans.”