Poppamies – resepti kasvulle on yksinkertainen
Kun yrityksen perustaja, Marko Suksi, reissasi aikoinaan insinöörin hommissa ympäri maailmaa, hänellä oli tapana tuoda mukanaan erilaisia mausteisia kastikkeita. Pian kaverit alkoivat pyytää, että Marko toisi kastikkeita heillekin. Markon matkalaukku alkoi vaatteiden sijaan täyttyä kastiketilauksista. Kysyntä näille kastiketuotteille, joita Suomesta ei saanut, oli siis olemassa.
”Omaan tarpeeseen tehtyjen tuotteiden kysyntä lähti käsistä”, näin kuvaa Caj Sjöman, Poppamiehen nykyinen toimitusjohtaja, menestystarinan alkua. Kun oma matkalaukku eivätkä omat reissut enää peitonneet kysyntää, Marko päätti perustaa verkkokaupan. Siellä myytiin hyväksi todettuja tuotteita.
Pian Marko halusi kuitenkin lähteä itse tekemään ja kehittämään kastikkeita. Siitä alkoi hiljalleen muotoutua nykyinen Poppamies, maustamisen lisäarvon tuottamiseen erikoistunut elintarvikeyritys, joka on tullut parhaiten tunnetuksi Chili ja BBQ-kastikkeista. Kuluvana vuonna myy noin kaksi miljoonaa tuotetta kuluttajille Suomessa.
Viljelmiä Portugalissa ja Costa Ricassa
Poppamies tekee alusta loppuun saakka reseptiikan, mutta tuotanto on ulkoistettu tarkan syynin jälkeen valikoituihin paikkoihin muun muassa Portugaliin ja Costa Ricaan. Tuottajat ovat löytyneet alueilta, joilla on vahvaa osaamista esimerkiksi vahvoihin chilikastikkeisiin, perunalastuihin ja pöytäkastikkeisiin. Suomessakin Poppamiehellä on useita yhteistyökumppaneita. Myytyjen tuotteiden kotimaisuusaste on reilusti yli viisikymmentä prosenttia.
”Esimerkiksi omalla viljelmällämme Costa Ricassa on 100 000 chilin tainta, jonka paikallinen kumppani hoitaa. Portugalissa kasvaa puolestaan luomuchilejä. Olemme tavallaan hybridi: emme ole alkutuottaja, mutta Poppamiehen tuotteisiin tuotamme raaka-aineet ja reseptiikan itse. Toimimme suoraan viljelijöiden kanssa”, Caj kertoo.
Tasainen kasvu – yhdistelmä fiksua strategiaa ja onnea
Miten sitten Poppamies on kasvanut Markon matkalaukkukastikkeista vuodessa kaksi miljoonaa tuotetta myyväksi menestystarinaksi?
”Olemme tehneet selkeät strategiset valinnat. Ytimessä on ollut toimintavarmuuden rakentaminen ja valinta siitä, kenelle ja mitä haluamme myydä. Näiden tuloksena toimitamme kauppaketjujen hyllyille sopivasti oikeanlaisia tuotteita”, Caj summaa.
”Voi sanoa, että menestyksemme on ollut onnistuneen strategian tulosta, jota on maustettu ripauksella onnea.”
“Talouden perusasiat pitää osata, muun saamme Rantalaiselta”
Caj on ollut Poppamiehen toimitusjohtaja kolmen vuoden ajan. Hän siirtyi uudelle toimialle pankista – syynä oli Markon vaikuttava yrittäjätarina, jonka hän kuuli sattumalta yhteisellä automatkalla.
”Pidän Markon ajattelutavasta talouden johtamisessa. Se sisältää kaksi tärkeää asiaa: mietitään tarkkaan, mitä hankitaan ja tuotetaan, sekä pidetään kulut kurissa. Muutoin taloushallinnon osaaminen – pykälät ja muut – jätämme Rantalaisen huoleksi.”
Rantalaisen asiakasvastaava on ollut Poppamiehen kumppanina sen alkumetreiltä saakka. Kirjanpito, tilinpäätös ja palkkahallinto tehdään Rantalaisella, mutta Poppamiehen kasvaessa on koko ajan enemmän tarvetta konsultaatiolle ja talousjohtamiselle.
”Olemme kiinnostava yritys, sillä saamme paljon yhteydenottoja palveluntarjoajilta. Emme kuitenkaan ole harkinneet Rantalaisen vaihtamista. Luottamukseen perustuvat palvelut henkilöytyvät, ja saamme juuri meille soveltuvaa tukea ja apua.”
“Kasvuyritykselle sopiva kumppani”
Poppamies on kasvanut tasaisesti viime vuodet, ja liikevaihto onkin noussut 15–25 prosentin vuositahtia.
Äsken on toteutettu myös Poppamiehen suurin investointi koskaan: se on ostanut oman kiinteistön, ja kiinteistöyhtiön perustamisessa on käytetty apuna Rantalaisen asiantuntemusta.
”Rantalaisen palvelut sopivat kasvuyhtiölle, koska heillä on laajasti osaamista, ja perusasioiden lisäksi ammattilaisia eri osa-alueille. Olemme jo hyötyneet esimerkiksi heidän kiinteistöverotuksen osaamisestaan”, päättää Caj.
Mietitkö taloushallinnon ulkoistamista?
Olisiko kirjanpidon tai palkkahallinnon ulkoistaminen teille oikea ratkaisu?