Koronan vaikutukset yritysten toimintaan ovat kiistattomat. Yksi keino sopeuttaa yrityksen toimintaa väliaikaisesti ovat lomautukset. Hallitus ja työmarkkinajärjestöt ovat linjanneet myös poikkeustoimia.
Järjestämme webinaarin aiheesta perjantaina 27.3. klo 12–14, jossa saat kattavan tietopaketin lomautuksista työlainsäädännön ja hyvien henkilöstöhallinnon käytäntöjen osalta.
Webinaarissa kerromme myös työnantajan oikeuksista ja velvoitteista lomautustilanteessa. Kuulet myös lomautuksen perusteista, menettelytavoista ja vaikutuksista muun muassa palkanmaksuvelvoitteeseen.
Osallistuminen vaatii ennakkoilmoittautumisen. Lähetämme linkin ilmoittautuneille ennen tapahtuman alkua.
Sisältö:
- Milloin työnantajalla on oikeus lomauttaa työntekijä, mitä lomautus tarkoittaa ja minkälaista menettelyä lomautusten toteuttaminen vaatii? Miten lomautus vaikuttaa työsuhteen osapuolten oikeuksiin ja velvollisuuksiin?
- Mitä vaihtoehtoja lomautuksille voi olla? Joustavatko vuosilomat, työvuorot tai saldovapaat erityistilanteissa?
- Työnteon estyminen ns. force majeure -tilanteissa
- Koronaan liittyvät poissaolot ja työnantajan palkanmaksuvelvollisuus
- Muut järjestelyt ja erityiskysymykset, kuten etätyö ja työturvallisuusnäkökulmat
Asiantuntija-esittely:
Asiantuntijana toimii työsuhdejuristi ja HR-konsultti Anna-Maria Wassman. Anna-Marialla on yli 10 vuoden kokemus vaativista HR- ja työsuhdeasioista. Hän on toiminut erilaisissa tehtävissä HR:ssä ja työsuhdejuridiikan parissa niin yritysmaailmassa kuin työmarkkinajärjestössäkin. Anna-Marian erityisosaamiseen kuuluvat erilaiset henkilöstöjärjestelyt, paikallinen sopiminen sekä työsuhteen pelisäännöt ja työsuhdeasiat yleisesti.