Monet yrittäjät tuntuvat ihmettelevän, miksi tilitoimistot mainostavat niin paljon sähköistä taloushallintoa. Tähän on monia syitä, mutta yksi isoimmista vaikutuksista yrittäjälle on automaation lisääminen ja kustannustehokkuus. Verkkolasku on yksinkertaisin esimerkki aiheesta.
Pureudun tässä blogissa nyt sähköisen taloushallinnon kustannuksiin vertailemalla verkkolaskutuksen ja perinteisen paperilaskutuksen hintaa käytännössä. Tässä yksi konkreettinen esimerkki hintavertailusta (hinnat poimittu verkosta tunnetuilta toimijoilta).
Verkkolasku vs paperilasku
Yritys X tekee keskimäärin 50 myyntilaskua kuukaudessa. Yrittäjä tekee laskut excel-ohjelman ilmaisversiolla. Laskut on tulostettu, kuoritettu ja viety postilaatikkoon. Toisaalta yrittäjä on miettinyt aloittavansa verkkolaskutuksen uudella sähköisellä ohjelmistolla. Kumman tavan valitsisin yrittäjänä?
Yllä olevassa kuvassa on eriteltynä paperilaskuista ja verkkolaskuista koituvat kustannukset. Ero on selkeä, lähes 90 euroa. Jo tällä euromäärällä säästäisi vuodessa laskutuksen osalta yli 1000 euroa. Miksi en siis yrittäjänä siirtyisi käyttämään verkkolaskutusta kustannusten suhteessa?
Verkkolaskutus on nykyaikaa
Näiden kulujen lisäksi on otettava huomioon muutama muukin seikka. Perinteisellä laskutustavalla aikaa kuluu myös laskujen kuorittamiseen, tulostamiseen, laskujen vientiin postilaatikkoon, värikasettia kuluu tulostimesta ja laskun saapuminen asiakkaalle kestää muutaman päivän.
Verkkolaskut lähtevät ohjelmasta heti laskuttaessa ja saapuvat vastaanottajalle muutaman tunnin sisällä. Mitään ei tarvitse tulostaa, eikä kuorittaa. Aikaa säästyy huomattavasti ja rahaa jää muun muassa ohjelmiston käytön opetteluun ja itse laskutettavan työn tekemiseen.
Pikaisesti kehittämään omia laskutusrutiineja!
***
Lisätietoa:
Tilaa myös Rantalaisen uutiskirje ja pysyt ajan tasalla taloushallinnon, palkkahallinnon, verotuksen ja yhtiöoikeuden asioista. Tilaa uutiskirje tästä.
Tekstiä korjattu 17.10.2019 lukijakommenttien perusteella.