Vain osa yrityksistä seuraa aktiivisesti yrityksen arvon kehittymistä. Rantalaisen asiantuntija Heikki Luukkonen ja Tuija Saarinen kertovat, miksi yrityksen arvon kasvattaminen kuuluu kaikille yrittäjille.
Miksi pienyrittäjän pitäisi seurata yrityksensä arvon kehittymistä?
”Firma voi olla yrittäjän vanhuuden turva ja säästöpossu. Moni työeläkemaksuista tinkinyt yrittäjä on jättänyt firmansa varaan kohtuuttomia odotuksia vanhuudenturvasta. Heille on järkytys, kun odotukset eivät täytykään. Sukupolvenvaihdoksissa on hyvä, että lapset saavat terveellä pohjalla toimivan yrityksen.”
”Arvon kehittämisen tulee olla osa normaalia liiketoimintaa, ja sitä pitää miettiä yrityksen perustamisesta lähtien, koska koskaan ei voi tietää, milloin luopuminen koittaa. Yrittäjä voi sairastua tai vammautua ja joutua pakkorakoon. Jos ryhtyy vasta siinä vaiheessa miettimään arvon kasvattamista, keinoja on vähän käytettävissä.”
Mihin yrityksen arvo perustuu?
”Yrityksen arvo perustuu tulevaisuuden tuotto-odotuksiin eli tulevien kassavirtojen nykyarvoon (ns. diskontattu kassavirta). Kaikkein konkreettisimmin tulevaisuuden odotukset tulevat ilmi silloin, kun yritystä perustetaan, eikä sillä ole vielä mitään historiatietoja. Tulevaisuuden tuotto-odotusten ennustaminen edellyttää yritykseltä luotettavaa budjetointia.”
Miten yrityksen arvon kehitystä seurataan?
”Pienissä yrityksissä riittää usein, kun seuraa tulosta sekä varojen ja velkojen kehittymistä ja pankkitiliä. Vähän suuremmissa yrityksissä olisi hyvä laskea arvo vuosittain. Arvon kehitystä kannattaa arvioida ainakin kolmesta suunnasta: kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden näkökulmasta.”
Miten yrityksen arvoa kasvatetaan?
”Arvon kasvattaminen on suunnitelmallista ja pitkäjännitteistä työtä. Pitää huolehtia kannattavuudesta, investoinneista ja tehokkuudesta, esimerkiksi varaston ja käyttöpääoman kierrosta. Tehokkuuden parantaminen pitää saada näkyviin myös lukuihin. Myyntiä varten yrityksestä jalostetaan kokonaisuus, jossa ei ole mitään löysää kuten ylimääräistä omaisuutta. Yksi keino on rakennejärjestely, jossa yritysrakenne muokataan sopivaksi.”
”Arvon kasvattaminen on tyypillistä talouspäällikön työtä. Kannattaa keskustella Rantalaisen asiantuntijoiden kanssa siitä, mitä myytävää omassa firmassa voisi olla tai miten siihen voitaisiin kehittää myytävää.”
Miten omistuspohja vaikuttaa yrityksen arvoon?
”Pörssiyhtiössä hallituksen rooli korostuu päätöksentekijänä. Pienissä yrityksissä omistaja ja johto ovat usein sama asia. Pieneen yritykseen voi hallituksen tai johtoryhmän kautta tuoda sellaista asiantuntemusta, joka parantaa yrityksen arvoa.”
Miten maine vaikuttaa yrityksen arvoon?
”Maine vaikuttaa asiakaskäyttäytymiseen ja yritysmielikuvaan. Ostokäyttäytyminen on muuttunut. Ihmiset etsivät verkosta tietoa tuotteista ja palveluista ja niiden tuottajista. Huonomaineisen yrityksen asiakkaaksi ei haluta, mikä näkyy suoraan viivan alla ja tulevaisuuden tuotto-odotuksissa.”
Lisätietoja: heikki.luukkonen@rantalainen.fi
Tietoisku:
Näillä pääset alkuun arvon kasvattamisessa:
- Käy tuloslaskelma läpi asiantuntijan kanssa: mitä kaikkea ylimääräistä ja turhaa siellä on.
- Älä rahoita varastoa (ylisuuri varasto, jossa hidas kierto), kun saman rahan voi käyttää vaikka tuotannon tehostamiseen.
- Lyhennä maksuaikoja omille asiakkaille. Veloita kiinteät kuukausimaksut kuun alussa.
- Tehosta myyntisaamisten perintää.
- Pistä kate kohdalleen. Milloin korotit viimeksi hintoja?
- Paranna tulosta kassan ja rahoitusomaisuuden tuotoilla (vaatii ymmärrystä sijoittamisesta).
- Vieraan pääoman takaisinmaksu. Vanha ihanne − 40 omaa ja 60 velkaa − pätee edelleen.
- Budjetoi realistisesti. Tulevaisuuden tuotto-odotuksien ennustaminen edellyttää luotettavaa budjetointia.
- Opettele dokumentoimaan. Dokumentoinnin merkitys korostuu etenkin yrityskauppatilanteessa.
- Huolehdi investoinneista (tuottojen ylitettävä investoinnin arvo).
Artikkeli on 11.1.2019 julkaistun TILIPOSTI & Palkka 1/2019 -lehden kirjoitus. Lue koko lehti tästä. Tilaa myös Rantalaisen uutiskirje tästä.