Jos yrityksesi ostaa tai myy palveluita tai tavaroita EU-maiden välillä, tulevat muutokset koskettamaan yritystänne. EU-komissio julkaisi joulukuussa 2022 ehdotuksen arvonlisäverotuksen nykyaikaistamiseksi digiaikana (VAT in the digital age, VIDA). Marraskuussa 2024 Euroopan unionin neuvosto pääsi sopuun paketista ja tämän myötä muutokset tulevat voimaan porrastetusti vuosina 2027–2030.

Ehdotukseen kuuluu kolme kokonaisuutta, joista kerromme tarkemmin tässä artikkelissa: 1. Rajat ylittävän kaupan raportointivelvoitteet ja sähköinen laskutus, 2. alustatalouden arvonlisäverotus, ja 3. alv-rekisteröintiä koskevat yksinkertaistukset.

1. Digitaalinen alv-raportointi ja sähköinen laskutus

Yritysten välisessä EU-kaupassa sähköinen laskutus ja digitaalinen reaaliaikainen alv-raportointi on esitetty tulevan pakollisiksi 1.7.2030 alkaen. Myyjän on annettava eurooppalaisen standardin mukainen sähköinen lasku 10 päivän kuluessa myynnistä ja samalla raportoitava tiedot sähköisesti veroviranomaiselle. Ostajan on raportoitava ostot viiden päivän kuluessa laskun vastaanottamisesta.

Kun sähköinen laskutus ja reaaliaikainen alv-raportointi on otettu käyttöön, yritysten ei tarvitse enää antaa yhteenvetoilmoituksia. Tämä tulee helpottamaan monien yritysten raportointitaakkaa.

2. Alustatalouden arvonlisäverotus

Majoitus- ja henkilökuljetuspalveluja tarjoavat digitaaliset alustat tulevat arvonlisäverovelvollisiksi 1.7.2028 alkaen, jos palvelun suorittaja ei osoita olevansa arvonlisäverovelvollinen kyseisestä myynnistä.

Uudistuksen tavoitteena on tasata kilpailuasetelmaa digitaalisten ja niin sanottujen perinteisten liiketoimintamallien, kuten taksien ja hotellien välillä. Tähän asti yksityishenkilöt ja vähäisen toiminnan harjoittajat ovat voineet tarjota palvelujaan eri alustojen kautta ilman arvonlisäveroa.

Uudistus antaa EU-maille liikkumavaraa lyhytaikaisen majoituksen määritelmässä ja sallii pienten yritysten vapauttamisen säännösten soveltamisalasta.

3. Alv-rekisteröintiä koskevat yksinkertaistukset

Arvonlisäveron erityisjärjestelmä (One Stop Shop, OSS) laajenee kaikkeen kuluttajamyyntiin. Uudistuksen on tarkoitus astua pääosin voimaan 1.7.2028, mutta erityisjärjestelmä tulee kattamaan sähkön ja muiden energiahyödykkeiden myynnin kuluttajille jo 1.1.2027 lähtien.

Jatkossa yritykset voivat raportoida myös oman tavaran siirrot erityisjärjestelmässä, mikä vähentää yritysten rekisteröintitarpeita muissa EU-maissa. Call off -varastoja koskeva yksinkertaistus päättyy vaiheittain 30.6.2029 mennessä.

Lisäksi uudistus velvoittaa 1.7.2028 alkaen EU-maat ottamaan käyttöön laajasti käännetyn verovelvollisuuden maan sisäisissä yritysten välisissä tavara- ja palvelumyynneissä silloin, kun myyjänä on ulkomaalainen yhtiö, joka ei ole sijoittunut eikä alv-rekisteröitynyt kyseiseen maahan, ja ostaja on alv-rekisterissä kyseisessä maassa. Tämä uudistus vähentää monissa EU-maissa huomattavasti niitä tilanteita, joissa ulkomaalaiselle yhtiölle syntyy alv-rekisteröintivelvollisuus paikallisista B2B-myynneistä. Suomessa maan sisäinen käännetty verovelvollisuus on jo nykyisin laajasti käytössä.

Arvonlisäveron erityisjärjestelmän laajennus ei kuitenkaan jatkossakaan tule mahdollistamaan arvonlisäverovähennysten ilmoittamista toisten EU-maiden arvonlisäveroa sisältävistä hankinnoista. Arvonlisäverovähennykset on jatkossakin haettava ulkomaalaispalautuksella oman EU-maan veroviranomaisten järjestelmän kautta.

Rantalaisen veroasiantuntijat apunasi kaikissa yritysverotuksen kysymyksissä

Rantalaisen kokeneet veroasiantuntijat auttavat niin EU-kaupan arvonlisäveromuutosten ja muiden verotukseen liittyvien kysymysten selvittämisessä.

Ota yhteyttä ajoissa valmistautuaksesi muutoksiin ja varmistaaksesi, että yrityksesi raportointivelvollisuudet ovat ajan tasalla!

Lue lisää ja täytä yhteydenottolomake