Välkommen att ta del av Rantalainens Brandguide!
Mer information om våra varumärkesinstruktioner eller dess applikationer
Atte Lindbäck
Marknadsföringsspecialist
+358 40 525 1137
atte.lindback@rantalainen.fi
Med vår hjälp kan våra kunder fokusera på det som är viktigt – deras egen affärsverksamhet
Samarbete med oss möjliggör effektiv affärsledning och gör beslutsfattandet enklare eftersom företagets framtida framgång kan byggas med aktuell och relevant ekonomiförvaltningsinformation. Vi bearbetar informationen till en användbar form samtidigt som vi vi tolkar och skapar uppfattningar tillsammans med kunden.
Vi hjälper kunden att fatta bättre beslut och förutse framtiden. Vi underlättar våra kunders vardag och kompletterar ekonomiförvaltningens siffror med mänsklig intelligens. Därför kan vi säga till våra kunder att vi har ”kunskap för framtiden”.
Logo
Rantalainens logo består av R-emblemet och ordet Rantalainen. Här är den vertikala versionen av logon.
Horisontella versionen av logon
R-emblemet kan användas även för sig själv om sambandet med Rantalainens varumärke är tydligt.
Logon och kundlöftet används tillsammans såhär.
Färger
Rantalainens huvudsakliga varumärkesfärg är Indigo. Andra varumärkesfärger är Lemmikki, Hiekka och Roosa (Förgätmigej, Sand och Rosa). Alla färger används sansat så att varumärkesintrycket skulle vara lugn och stilig.
Färgerna är
INDIGO
RGB R00 G67 B122
HEX #00437a
CMYK C100 M57 Y0 K40
PMS 295 C
LEMMIKKI (Förgätmigej)
RGB R157 G177 B201
HEX #9db1c9
CMYK C25 M10 Y00 K25
PMS 2155 C
HIEKKA (Sand)
RGB R228 G228 B221
HEX #e4e4dd
CMYK C00 M00 Y05 K15
PMS 663 C
ROOSA (Rosa)
RGB R228 G194 B192
HEX #e4c2c0
CMYK C00 M25 Y14 K11
PMS 692 C
För Lemmikki, Hiekka och Sand kan även ljusare toner användas exempelvis som bakgrundsfärger för text. Huvudsakliga varumärkesfärgen Indigo används alltid i full ton.
I färganvändning ska alltid säkerställas att det finns tillräckligt kontrast mellan färgerna. I Rantalainens kommunikation strävar vi alltid efter att minst AA-nivå uppnås enligt WCAG-kriterium.
Olika stämningar kan skapas genom att kombinera varumärkesfärger.
Typografi
IBM Plex är Rantalainens font.
IBM Plex är en modern och omfattande fontfamilj, som är tydlig och lättläst i sitt uttryck. IBM Plex passar väl för att visa tal men utöver har den mänsklig värme.
Fonten kan laddas ned från Google.
Rantalainens rubrikfont är IBM Plex Mono. Den används huvudsakligen för rubriksättning i alla materialer. Utöver kan den används i korta texter för effekt. Huvudsakliga snitt är Regular, Medium, Semibold och Bold. Vid behov kan även andra snitt användas.
Fonten IBM Plex Sans används tillsammans med IBM Plex Mono i längre texter, som i brödtexter av broschyrer eller publikationer. Huvudsakliga snitt är Regular, Medium, Semibold och Bold. Vid behov kan även andra snitt användas.
Om IBM Plex Mono kan inte användas ersätts rubrikerna med Consolas. Exempel på sådana situationer är applikationerna Microsoft Word och Powerpoint.
Om IBM Plex Sans kan inte användas ersätts fonten för långa texter med Verdana. Exempel på sådana situationer är applikationerna Microsoft Word och Powerpoint.
Infografik
I infografiker används varumärkesfonter och -färger, så att uttrycket är harmoniskt och likt Rantalainens varumärke.
Mönster
Logons emblem (bokstaven R) används för att liva upp och ge djup till färgytorna.
Bildmanér
Varumärkesbilder
Rantalainens bilder är stunder ur människornas liv. Bilderna förmedlar en positiv inställning. Människorna i bilderna har en stark känsla av närvaro och de är aktiva aktörer. Ljussättningen i bilderna är huvudsakligen dominant och nordiskt ljus. Färgskalan följer Rantalainens varumärkesfärger. Som fotograferingsplatser väljs platser där det finns indigoblått och ljusa jordfärger.
Bilder som används i Rantalainens kommunikation och marknadsföring illustrerar handlingar som är eniga med företagets strategi. I bilder visas samspel mellan människor, lagarbete och partnerskap inom ekonomiförvaltning.
Stockbilder
Naturbilder
Utöver bilder som avbildar Rantalainens verksamhet behövs även så kallade stockbilder vid allmänna eller abstrakta ämnen. Bildmaner som tar inspiration från den finska naturen framhäver Rantalainens verksamhetsområde och inhemska ursprung.
Urbana bilder
Utöver naturbilder används även stockbilder som visar urbana miljöer och liv.
Personbilder
Rantalainens personbilder är av hög kvalitet och välbelysta. Med hjälp av ljus från sidan blir personernas ansikten tredimensionella.
Som bakgrund används en mellangrå ton. Av varumärkesfärgerna kan Hiekka eller Lemmikki användas som bakgrundsfärg.
Ljud
Musiken som gjorts för Rantalainens videor är i sin stämning upplyftande, inspirerande och energisk. Musiken är “elektrisk” och den väcker en känsla av en dynamisk rörelse framåt.
Ikoner
Ett sortiment av ikoner har skapats åt Rantalainen. De används för att illustrera Rantalainens tjänsteutbud och abstrakta saker som är svåra att illustrera med fotografier.
Applikationer
Konsekvent publicering på sociala medier enligt varumärkets visuella uttryck ökar Rantalainens välkändhet.
PowerPoint-presentationerna är tydliga och luftiga. Sidorna fylls inte med text utan på dem presenteras endast de viktigaste punkterna.
Rantalainens blanketter är luftigt ljusa.
Med hjälp av roll-ups är det enkelt att skapa lokaler/rum som stämmer överens med Rantalainens varumärke.
I nyckelband kan man framhäva Rantalainens kundlöfte.
R-emblemet passar väl till objekt som har lite plats och sambandet till Rantalainen är tydlig. Sådana användningsobjekt är reklamknappar, pinser, klistermärken, profilbilder, tryckknappar, favicons osv.
Som papperskassar väljs modeller som är av hög kvalitet och hållbara.
R-mönstret används utöver logon och kundlöftet som tryck på kassarna.
I dörrtejpningarna används logon tillsammans med kundlöftet.
Tejpningen placeras så att logons övre kant är ungefär ¼ neråt från övre kanten av dörren. Ordet Rantalainen i logon ska vara ungefär hälften av hela dörrens bredd.
Tryckprodukter trycks på högkvalitativt papper. Generella uttrycket av publikationer är lugn och högklassig.